Jak łódka zachowuje się przy słabym wietrze?
Tak ja możecie przeczytać w rubryce Antila 27 dane techniczne, Antila 27 waży trzy tony. Jeśli dorzucimy do tego grubego, brodatego kapitana i biednych (nawet wychudzonych) majtków, którymi komenderuje, to jest to dużo. Nie ma się co oszukiwać, choć 38 metrów kwadratowych żagla robi swoje, to przy jedyneczce tym jachtem nie poszalejecie za bardzo. Ale, gdy wieje dwa w skali B, to Antila 27 zachowuje się już bardzo przyzwoicie i żeglowanie sprawia już radość.
Jak Antila 27 zachowuje się przy silnym wietrze?
Zdecydowanie lepiej niż przy słabym. Przy trójeczce w skali B chodzi jak marzenie, nie łapie dużego przechyłu nawet przy ostrych kursach, a jednocześnie jest dosyć szybka. Co ważne jest to łódka raczej nawietrzna, czyli można Antilą 27 pływać na dosyć ostrych kursach, a jej kąt martwy jest stosunkowo nieduży. Przy czwóreczce też ładnie chodzi, 1000 kg balastu w takich sytuacjach zdecydowanie pomaga.
Kiedy warto się refować?
Wtedy, gdy przestajemy się czuć bezpiecznie – refowanie to kwestia dosyć indywidualna. Na pewno jeśli silnie wieje, a jacht nam się mocno kładzie to jest to najwyższy czas by zmniejszyć powierzchnię żagla. Antila 27 ma dwie refbanty i nawet jeśli skorzysta się z dolnej, to wciąż pozostaje sporo żagla. Warto w tym miejscu przypomnieć, że refując żagiel często poprawiamy nasze właściwości nautyczne – jacht ma mniejszy dryf, chodzi ostrzej i dzięki temu możemy szybciej podążać do upragnionej przystani na Mazurach. Przy refowaniu lepiej jest być pierwszym na jeziorach, niż ostatnim, a jeśli widzimy że jachty wokół robią to samo, to zdecydowanie warto taką operację rozważyć.
Jak dużą inercję ma Antila 27?
Dużą. Oczywiście to zależy, jaki egzemplarz czarterujemy, od którego armatora na Mazurach go wzięliśmy, ale tak jak wspominamy wyżej jest jacht raczej duży. Dlatego warto pierwszego dnia czarteru kilka razy stanąć sobie w linii wiatru, tak by lepiej poczuć łódź. Odpalenie silnika też może być w takiej operacji pomocne. Generalnie zasada jest prosta, w 95 procentach sytuacji im wolniej płyniemy, tym mniejsze szanse, że w coś w sposób niekontrolowany uderzymy.
Zobacz Antila 27 – praktycznie